• Thumbnail
    Een Peugeot 208 1.6 BlueHDi 100 Stop&Start heeft een nieuw record voor het brandstofverbruik op lange afstand gevestigd. De auto wist over meer dan 2.000 kilometer een verbruik van 1:50 te realiseren. […]

  • Thumbnail
    Na het succes van de V60 D6 lanceert Volvo een afgeslankte versie volgens hetzelfde principe: de D5 Twin Engine. De sprint naar 100 km/u duurt dan ook net iets langer dan bij de D6: 6,9 seconden in plaats van […]

  • E-Car 333
    Op het Autosalon van Brussel is een volledig elektrisch aangedreven driewieler-concept gespresenteerd dat luistert naar de naam ‘E-Car 333’. Volgens de maker behoort een marktintroductie eind volgend jaar tot de mogelijkheden.

    De ‘333’ is het geesteskind van de Belg Xavier Van der Stappen. Hij presenteerde vol trots zijn ‘100 procent Belgische’ concept op dé plek bij uitstek hiervoor, het Autosalon van Brussel. Preciezer: op de Dream Cars-expositie, die binnen de grotere tentoonstelling van vrijdag 23 tot zondag 25 januari een plekje heeft.

    De naam komt niet uit de lucht vallen: het concept heeft 3 wielen, 3 zitplaatsen (1+2) en een bereik van 300 km. Voorop staat dat de E-car voor iedereen beschikbaar moet zijn, een basisprijs van onder de 20.000 euro moet hieraan bijdragen.

    Naast het feit dat de driewieler zero emissions is, wordt bij de bouw ervan sterk geleund op gerecycled materiaal. Met een lading op 16 ampere zou de accu in 3 uur volgeladen moeten worden, de topsnelheid bedraagt 130 km/u. Op de website van de e-car is meer informatie te vinden, een gallery met afbeeldingen is hier te vinden.

    Met dank aan allen voor de tips!

  • Chevrolet Volt 2016
    Chevrolet heeft de tweede generatie Volt gepresenteerd. Zoals verwacht maakt de elektrische auto met range extender flinke sprongen ten opzicht van zijn voorganger.

    De styling van de nieuwe Volt is een stuk moderner, met scherpere lijnen en flink aangepaste lampunits voor en achter. Met name aan de achterkant is gepoogd een ‘flow’ in het lampdesign te verwerken. De Volt heeft herkenbare Chevrolet-designelementen, maar heeft daarnaast wel zo’n ander lijnenspel dat hij zeker een eigen identiteit behoudt.

    Chevrolet Volt 2016

    3 motoren

    Interessanter is wat zich onder de motorkap bevindt. De Volt (tijdens de CES al even in beeld) heeft nu niet één maar twee elektromotoren – met een piekvermogen van 151 pk en 398 Nm koppel – die de e-aandrijving verzorgen, deze zijn tot 12 procent efficienter en wegen 45 kg minder dan de drive unit uit de eerste generatie Volt. Het accupakket dat ze voedt is nu 18,4 kWh groot, met 192 cellen in plaats van 288, en weegt 183 kg, een kleine 10 kg gewichtsreductie.

    Ook de range extender groeide: de atmosferische 1.4 liter benzinemotor met 86 pk uit de Volt I maakt plaats voor een 1.5 liter groot exemplaar, nu met 102 pk (75 kW). In combinatie met de e-motoren levert dit de volgende acceleratiecijfers op: 0-48 km/u (30 mph) in 2,6 s en 0-96 km/u (60 mph) in 8,4 s.

    Met 4.575 x 1.809 x 1.432 mm is de nieuwe Volt iets groter dan zijn voorganger, die 4.498 mm x 1.788 mm x 1,438 mm meet.

    Chevrolet Volt 2016

    Bereik

    Puur elektrisch kan de Volt nu 80 km rijden, de gecombineerde range wordt geschat op 676 km. Het gewicht blijft steken op 1.607 kg, aanzienlijk minder dan de 1.721 kg van zijn voorganger.

    Naast de sportievere styling en betere prestaties moet de nieuwe Volt ook stiller zijn, heeft hij een nieuw remsysteem met ‘blended Regen feel‘ en een op locatie gebaseerde laadcapaciteit.

    De vraag of de Volt – die in de VS in de tweede helft van 2015 op de markt komt – wederom een Opel-broertje krijgt in de vorm van een Ampera staat nog open. Alle vrijgegeven foto’s zijn te vinden in deze gallery.

  • Verkleining
    Op de dag dat Toyota zijn productie-FCV officieel de naam ‘Mirai’ geeft maakt Honda bekend zijn waterstofmodel nog niet af te hebben, zoals wel was gepland. Als pleister op de wond is het vorige concept iets […]

  • BMW i3
    Een recent Belgisch onderzoek gericht op de uitstoot van fijnstof concludeert dat EV-rijders nauwelijks minder vervuilend zijn dan mensen in een auto met een conventionele benzinemotor onder de motorkap.

    Volgens Transport & Mobility, een spin off van de KU Leuven, veroorzaken EV’s slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. De reden hiervoor zou een grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek zijn, waardoor het gebrek an uitlaatemissie nagoenoeg gecompenseerd wordt.

    Vandaag de dag is een benzinewagen volgens onderzoeker Bruno Van Zeebroeck goed voor 18 mg fijn stof, een elektrische auto veroorzaakt 17 mg per kilometer. Vroeger was de fijstofuitstoot uit de uitlaat vele malen groter, maar door steeds strengere normen is deze bij verbrandingsmotoren tot de huidige waarden gedaald. Diesels stoten volgens het onderzoek gemiddeld veel meer fijnstof uit, maar er zijn ook onderzoeken te vinden die het tegenovergestelde beweren.

    Een samenvatting van het rapport is hier te lezen (PDF), maar wij zijn sceptisch. Ondergetekende reed enkele duizenden kilometers in een Tesla, en het aantal keren dat hierbij geremd werd was dankzij de regeneratieve systemen te verwaarlozen. Over de bandenslijtage kunnen we geen oordeel vellen, maar lees gerust de Belgische bevindingen door, en laat ons weten wat uw mening is.

    UPDATE: nieuwe info zou aantonen dat de fijnstofuitstoot van elektrische auto’s toch echt 4x lager ligt.

    Met dank aan iedereen voor de tips.
    Foto-credit: Yannic Wiendels, autojunk.nl.

  • Verkleining
    Na de Amerikaanse markt (2014) komt de elektrische Mercedes-Benz B-Klasse vanaf 2015 ook in Europa beschikbaar. Dit is wat de auto met 4% fiscale bijtelling in Nederland gaat kosten. !–more–

    De 132 kW en […]

  • Grimsel
    Tot voor kort had een studententeam van de TU Delft het snelst accelererende elektrische voertuig, maar een team van de Zwitserse ETH is hier vandaag fors onder gedoken.

    Momenteel test het AMZ Formula Student-team van de ETH in Zürich met hun elektrische ‘Grimsel’ (vernoemd naar de Zwitserse bergpas) en heeft het een tijd van 1,785 seconden neergezet, en 0-100 waarde waar geen enkele productieauto aan kan tippen.

    De Grimsel is uitgerust met 4 elektromotoren van 37 kW, weegt 168 kg, en heeft een topsnelheid van 120 km/u.

    Met dank aan Milan voor de tip!

  • Thumbnail
    In 2013 keerde de Nederlandse Staat voor bijna 2 miljard euro aan Mileuinvesteringsaftrek (MIA) en Vervroegde Afschrijving van Milieu Investeringen (VAMIL) uit.

    Van dit bedrag wordt melding gemaakt […]

  • Verkleining
    Kia levert reeds jaren een Optima Hybrid op benzine, maar het Koreaanse merk maakt nu met de Optima T-Hybrid de stap richting dieselhybride. De Koreaanse fabrikant presenteert deze week op de Autosalon van […]

  • Bob Lutz bij Chevrolet Volt
    Bob Lutz, voormalig topman van General Motors, heeft in een televisieinterview niet mis te verstane uitspraken gedaan over EV-maker Tesla Motors. De Amerikaanse oudgediende vindt het aandeel Tesla overgewaardeerd, en zijn producten marginaal.

    Lutz, in het verleden betrokken bij de (thans sukkelende) Chevrolet Volt, heeft een punt voor wat betreft de aandelenkoers. Ieder weldenkend mens zal zijn vraagtekens zetten bij het waarderen van een dergelijke kleine fabrikant op meer dan 25 miljard USD (ruim meer dan Fiat en PSA gecombineerd).

    Voor wat betreft de ‘marginale’ opmerking: Lutz verdedigt dit door te wijzen naar het aanbod van Tesla, dat zich vooralsnog alleen beperkt tot de Model S, die een gemiddelde verkoopprijs van om en nabij de zes cijfers heeft. Wellicht, alleen bepaalt je doelgroep niet alleen de marginaliteit van je product. Je ziet Lutz fabrikanten als Ferrari, Lamborghini, of Aston Martin niet marginaal noemen, maar een EV-maker die met zijn producten veel meer succes oogst dan Lutz’ geesteskind, de Volt, is dit wel. Dergelijke opmerkingen zullen hem snel het verwijt afgunstig te zijn opleveren.

    Afgelopen week daalde de koers van het aandeel Tesla, wat de reden was Lutz voor de camera te halen. De voormalig GM-topman (82) is momenteel officieel gepensioneerd, maar nog volop betrokken in de automotive industrie. Onder andere bij VL Automotive, dat plannen heeft een GM V8 in Fisker Karma-bodies te installeren.

    Het interview met Lutz is hier te bekijken.

  • Renault Eolab
    Renault presenteert de Eolab, een conceptvoertuig met een minimale carbon footprint. Het is een voorbode op nieuwe ontwikkelingen in milieuvriendelijke mobiliteit van de Franse autofabrikant.

    Om tot de genoemde lage verbruikscijfers (gelijk aan een CO2-uitstoot van 22 gr/km) te komen, heeft Renault zich toegelegd op drie aspecten van de auto: de aerodynamica, het gewicht en nieuwe ‘Z.E. Hybrid’-technologie. De conceptauto heeft een aerodynamisch silhouet voor minder luchtweerstand, en elementen als een actieve spoiler en stabilisatoren, die voor extra stabiliteit zo nodig uitvouwen.

    Lichtgewicht materialen als aluminium, kunststof en magnesium voor de carrosserie maken de EOLAB zo’n vierhonderd kilo lichter dan een vergelijkbare middenklasser. De elektrische actieradius van ongeveer zestig kilometer (met snelheden tot 120 km/uur) maakt duidelijk dat het hier een plug-in hybride betreft. De technologie, Z.E. Hybrid, vult de komende jaren het huidige aanbod Z.E.-modellen van Renault aan.

    Aandrijving

    Onder de kap van de EOLAB ligt een kleine driecilinder benzinemotor van 999 cm³, die 75 pk (57 kW) en 95 Nm levert. De motor werkt samen met een innovatieve transmissie zonder koppeling, gebaseerd op een compacte, economische drieversnellingsbak. De transmissie biedt een aanzienlijk voordeel ten opzichte van de meeste hybrideauto’s, die voorzien zijn van een continu variabele transmissie of een transmissie met dubbele koppeling. Die zijn door hun grotere formaat, hogere gewicht en kostprijs minder geschikt voor kleine, zuinige auto’s.

    Uniek aan dit concept is de plaatsing van de koppeling, die een elektromotor met permanente magneten omvat. De compacte en uiterst efficiënte elektromotor levert wanneer extra vermogen nodig is, een vermogenspiek van 50 kW en 200 Nm koppel.

    De batterij is met 6,7 kWh bescheiden, maar ook licht en goedkoop.

    Het grote publiek maakt begin oktober op de Autosalon van Parijs kennis met de EOLAB. Een video van de auto is hier te vinden.

  • Mercedes S500 plug-in Hybrid
    Bijna een jaar geleden stelde Mercedes-Benz haar S500 plug-in hybrid met 14% bijtelling voor. Nog dit jaar komt hij op de markt, en dus is het langzaamaan tijd voor definitieve details: ze hebben de S500 op papier nóg schoner weten te maken.

    De S500 PHEV, die alleen als lange versie op de markt komt, bijt voor Mercedes het spits af: het is de eerste plug-in hybride die het bedrijf op de markt brengt, na twee zuiver elektrische modellen. In 2013 verbruikte de S500 3 liter per 100 kilometer (69 gram Co2 p/km), inmiddels is dit bijgeschaafd tot 2,8 liter en 65 gram. 0-100 gaat nu in 5,2 seconden, een verbetering van 0,3 seconden.

    Onder de kap ligt nog steeds de 2.996 cc grote V6 (Mercedes’ eerste ‘500’-model ooit zonder V8) met dubbele turbochargers, die op zichzelf 333 pk en 480 Nm levert. In combinatie met de 85 kW sterke elektromotor komt de S-Klasse tot een systeemvermogen van 442 pk en 650 Nm. Puur elektrisch heeft de auto een bereik van 33 kilometer (was 30 km), en haalt hij 140 km/u.

    Prijs

    Dan de prijs: het zal niet verbazen dat deze in de zes cijfers ligt. In Nederland bedraagt deze 114.900 euro. Heb je dat bedrag klaar liggen, dan kun je ‘m vanaf vandaag bestellen bij de lokale Mercedes-dealer. Daar kun je ‘m vervolgens in oktober ophalen.

    Voor de liefhebber van 14% bijtelling kan er nu flink luxe gereden worden: niet alleen de Porsche Panamera en Cayenne horen tot de mogelijkheden, maar ook een S-Klasse. Over niet al te lange tijd verwachten we dat er ook een BMW X5 aan dit lijstje toegevoegd zal worden. Hieronder de specs van de S500 op een rijtje:

    Mercedes S500 PHEV data

  • @jeroenl: Een hoger winterverbruik lijkt me inderdaad realistisch, waarschijnlijk zijn er wel voldoende cijfers uit Noorwegen die dit onderbouwen.

    Zeker wanneer je bijvoorbeeld de stoelverwarming e.d. gaat […]

  • @dondeboer: Wanneer je cradle-to-cradle gaat rekenen wordt dit moeilijk, hoewel Tesla zegt alleen groene stroom te gebruiken.

    Ga je uit van een CO2-uitstoot van 0 bij de Tesla, en bij de 535d heel conservatief […]

  • Verkleining
    Na de Model S-rijtest van vorige week ontbrak er nog één ding: een cijfermatige analyse van de rit. !–more–

    Aangezien de omvang van het originele artikel al dermate groot was, is gekozen een apart stuk te […]

  • @tezla: dat begrijp ik, en ik denk dat dit momenteel in Tesla’s voordeel werkt, early adopters met een bepaalde mindset die flexibeler is ten opzichte van de tekortkomingen van elektrisch rijden.

    Naar mijn […]

  • @fijnkonijn: Ai…dat wordt over de knie bij mevrouw donny.. Heb het aangepast!

  • @fijnkonijn: Bij de Nederlandse Supercharger kon ik dit inderdaad zien: elke stroomkast had 2 superchargers onder zich.

    De Duitse heeft een huisje waar je niet in kunt kijken, maar als je zegt dat het principe […]

  • Verkleining
    Sinds Tesla eind 2013 zijn eerste Model S-exemplaren in Nederland afleverde heeft de auto veel succes geoogst. De teller staat tegen de 2.000 uitgeleverde exemplaren, ondanks de zeer bovenmodale aanschafprijs. […]

  • Meer laden