• Stel dat u in een lucide moment besluit om autodealer te worden van merk X of merk Y. Ik hoef geen namen te noemen, het is allemaal één pot nat. De auto’s verschillen, de importeurs niet. Dealers wel, want de ene loopt nog gebukter onder het importeursjuk dan de andere. Ben je dan zo slecht af als dealer? Je krijgt keurig de auto’s van het betreffende merk aangeleverd en voor de buitenwereld ben je dan een keurig autobedrijf. Je kunt je wat méér voelen dan een universeel autobedrijf, want die ontberen zo’n prachtig merklogo op hun gevel. So far, so good. Dat is de buitenkant. Maar nu gaan we even inside. We gaan eens kijken hoe leuk het is om merkdealer te zijn. …

  • Als auto’s er uitsluitend nog zouden zijn om strikt rationeel en vooral veilig van A naar B te rijden, is de vraag gerechtvaardigd of veel van de voorzieningen die thans in auto’s te vinden zijn, binnenkort worden geïntroduceerd of nog worden ontwikkeld, niet volmaakt zullen overbodig worden. Daarbij ga ik er wèl van uit dat de […]


  • Dankzij het kenteken van een auto kan de overheid gemakkelijk legaal iemands geld stelen en je kunt zien dat Jan thuis is. Beide opties zullen ongetwijfeld functioneel zijn, maar ik heb het helemaal gehad met kentekens. …

  • Het lag niet in mijn bedoeling om er nog maar één woord aan vuil te maken, maar het onderwerp schreeuwt erom: CO2. Laat ik vooral duidelijk zijn: de opwarming van de aarde boeit mij niet echt. In de afgelopen honderden miljoenen jaren hebben we al heel wat klimaatschommelingen gehad en dat de mens het ietwat beinvloedt, zal best zo zijn. In hoeverre is de vraag. Maar ja, sinds de aap denkt te kunnen denken, loopt alles fout en daar kan klimaatneuken ook nog wel bij. Voorzover ik het voor elkaar krijg mij ergens aan te ergeren, zou dat het CO2-misbruik van de politiek kunnen zijn. Wereldwijd nota bene en dat typeert tevens de slaafsheid van de kiezer om eens met de politiek de vloer aan te vegen. …

  • ted schreef een nieuw bericht, KOOS SPEE DEUGT NIET, op de site Autoblog.nl 11 jaar, 6 maanden geleden

    Beste Koos, correctie, Koos, want zo best ben je niet. Helemaal niet zo best zelfs, want alles wat je beweert, is één grove leugen. Je probeert verhalen te verkopen die kant noch wal raken en daar haal je een camera bij om dat aan het klootjesvolk te laten zien. En intussen reutelen je flitspalen lekker door, terwijl je weet, of gewoon zou moeten weten, dat het niet deugt. Maar dat is de discussie niet, want wat er feitelijk niet deugt ben jij. Ja JIJ, Koos Spee, deugt niet. En ik zal je uitleggen waarom je niet deugt. …

  • Domme regeringen eisen van de auto-industrie dat er schone auto’s worden gemaakt. Autofabrikanten experimenteren deels noodgedwongen met allerhande alternatieve brandstoffen, hybride-voertuigen en nog veel meer CO2 verlagende opties. En dat alles om de opwarming van de aarde tegen te houden. Niet nodig, hoor. Het is gewoon een keertje tijd voor een ander klimaat op deze wereld. Niets bijzonders. …

  • Ik heb een vervelende eigenschap die je als journalist volgens mij altijd moet hebben. Ik kijk altijd met een héél kritische instelling naar alles wat er op de markt komt. Toen de Nationale Auto Pas in 1991 werd geïntroduceerd (gebaseerd op mijn idee uit 1983 dat ik samen met de ANWB publiceerde) had ik dus ook de nodige vraagtekens. Het initiatief is natuurlijk goedbedoeld, maar is het fraudegevoelig of waterdicht? Het antwoord is eenvoudig: de Nationale Auto Pas is fraudegevoelig en wie de boel wil belazeren, kan zijn gang gaan. Dat geldt voor autodealers, autohandelaren en consumenten. De vraag of de Nationale Auto Pas actueel is of gedateerd, is ook niet moeilijk te beantwoorden: de Nationale Auto Pas is gedateerd. En volgens de Stichting NAP is er met minstens 350.000 kilometertellers geknoeid. …

  • BPM, een vreselijk stukje regelgeving waar wij Nederlanders mee moeten leven. Er is natuurlijk al veel geschreven over dit fenomeen, maar het enfant terrible van de Nederlandse autowereld heeft er een eigen mening over. BPM ondermijnt de volksgezondheid en verhoogt de kosten van onze samenleving… …