• Lekker makkelijk geld verdienen.

    Onze overheid is maar wat blij met de BPM-regeling in ons land. De boevenbelasting op auto’s is een lekkere cashcow. Anno 2016 blijkt de BPM lucratiever dan ooit, aldus BNR […]

  • Het menselijk lichaam kan veel hebben, maar als het gaat over acceleratie of afremmen, dan hebben we zo onze grenzen.

    Je kunt prima 400 km/u rijden, maar sta je binnen een seconde stil of versnel je teveel in te weinig tijd, dan heb je een probleem. Het heeft allemaal te maken met de G-krachten die je lichaam te verwerken krijgt. Laten we voor het gemak even uitgaan van een ritje in de auto. Trek je snel op, dan zorgen positieve G-krachten (bij het accelereren) ervoor dat je hard in je stoel gedrukt wordt. Het bloed zakt hierdoor naar je voeten. Negatieve G-krachten (bij het afremmen) duwen je hard in je gordels, waardoor het bloed naar je hoofd stijgt.

    [gv data=”s4tuvOer_GI”][/gv]

    Bewustzijn verliezen
    Het is met de auto’s van tegenwoordig haast onmogelijk om zo hard te versnellen of af te remmen (op een botsing na dan…) dat je buiten bewustzijn raakt, maar dat is wel even anders in een gevechtsvliegtuig. Daar krijg je namelijk te maken met een derde G-kracht, genaamd Gz. Dit is de klap die je krijgt als je opeens stijl omhoog of omlaag vliegt en is ook meteen de kracht die ervoor zorgt dat je flauw kunt vallen.

    Bloed naar je voeten
    Hoe? Je lichaam heeft een minimale bloeddruk van 22 millimeter kwik nodig om bloed bij je hersenen te krijgen. Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken. Je hersenen krijgen dan namelijk geen zuurstof meer, omdat al het bloed zich verzamelt bij je voeten. Dankzij speciale trainingen en hun pakken houden de piloten het uit tot minimaal 9 G.

    [gv data=”3UEYxf4fl_A”][/gv]

    Bloed naar je hersenen
    Dan zijn er ook nog negatieve Gz-krachten (plotseling dalen), die een nog dramatischere uitwerking kunnen hebben. Je kunt nog zo’n bijzonder pak aantrekken, maar bij 2 of 3 G raakt iedereen bewusteloos door al het bloed in je hersenen. Je krijgt er namelijk niet alleen maar een rood hoofd van…

    Het hoeft net als positieve G-krachten gelukkig niet meteen dodelijk te zijn als je kort, maar heftig optrekt, afremt, daalt of stijgt. Krijg je voor langere tijd enorme G-krachten te verwerken, dan kom je pas echt in de problemen. De druk van 16 G is genoeg om je binnen een minuut te laten overlijden, terwijl 100 G genoeg is om je meteen het loodje te laten leggen. Dit zijn overigens geen vaste cijfers, want geoefende mensen kunnen nu eenmaal meer aan dan de gemiddelde Nederlander.


  • Een concept die wat mij betreft direct de showroom in kan.!–more–

    De Porsche 928 is een klassiek gevalletje van hate it or love it. Je vindt hem mooi of lelijk, een mening in het midden bestaat eigenlijk […]


  • Of het is een minderwaardigheidscomplex, daar zijn we nog niet helemaal over uit… !–more–

    Als je de badges mag geloven is de Nissan GT-R Nismo vlak voor zijn debuut op de Tokyo Motor Show gespot, wat een […]


  • Motorrijden zonder motorrijbewijs. Het kan, en Wouter probeerde het uit op een Gilera met drie wielen.!–more–

    De Gilera Fuoco 500 LT is het broertje van de alom bekende Piaggio MP3 en weet 40 pk uit een […]


  • Gemeenten klagen steen en been over de verhoogde snelheid op onze snelwegen. De koeien geven minder melk, de schapen vallen om van de stress, mensen sterven massaal door uitlaatgassen en geluidsoverlast; dat […]