• Een herleving van Amerika medio vorige eeuw voor dat warme, nostalgische gevoel.!–more–

    Groots in klein, dat is Michael Paul Smith. Hij maakt prachtige foto’s van Amerikaanse klassiekers in hun natuurlijke […]

  • Audi is enthousiast over haar muesli dieet en gaat nu naast de A3 ultra ook een A6 ultra bouwen.

    Naar alle waarschijnlijkheid krijgt die zakenlimo een 2.0 TDI met een wat lullige 117 pk. Een verbruik van 4,5 l/100km betekent dat de A6 goed zal zijn voor een CO2-uitstoot van 119 g/km. Geen lage bijtelling dus, wel een riante actieradius.

    Audi moet een scherp prijskaartje aan de A6 ultra hangen, wil het enige kans van slagen hebben. Aartsrivaal BMW heeft met de 5 serie betere kaarten in huis. De 520d is in staat 184 pk te leveren bij een gelijke uitstoot. En ook de Volvo S80 heeft met de nieuwe D4 motor 181 pk, terwijl de uitstoot blijft hangen op slechts 102 g/km.

    En dat is toch net wat gemakkelijker uit te leggen op een feestje. Als je aan komt rijden met je splinternieuwe A6 en mensen vragen naar het vermogen, zal je toch enigszins verbaasde blikken krijgen wanneer je vertelt dat je A6 maar 117 pk heeft. We zijn trouwens benieuwd wat dat met de prestaties doet. Een 136 pk sterke A6 heeft al 10,3 seconden nodig voor een 0-100 sprintje…

    Audi, waar is jullie ‘voorsprong door techniek’?

    Volgens een Audi-meneer zou de ultra-versie van de A6 dit jaar nog op de markt komen, net voor de geplande facelift van 2014. (via auto-motor-und-sport.de)

  • Goedemorgen, een dienstmededeling voor bij uw dagelijkse kommetje ontbijtmuesli: Audi kondigt de A3 ultra aan. Dat klinkt als een auto die heel hard gaat, maar laat u niet in de luren leggen, alleen gierig leasevolk krijgt hiervan een extra plooi in de pantalon.

    Vroeger voegde Audi eenvoudigweg een ‘e’ toe achter de bekende TDI-letters als nomenclatuur voor hun schraapmodellen, maar onlangs hebben de paarse broeken in Ingolstadt kennelijk bepaald dat ‘ultra’ een betere aanduiding is. Ons best, het beestje moet een naam hebben.

    Onderhuids is deze 1.6 TDI identiek aan de Golf Bluemotion, wat inhoudt dat de auto 110 pk levert, en, belangrijker, 85 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dit betekent ook in 2014 een plaatsje in de 14%-bijtellingscategorie, maar let op: er moet vanaf volgend jaar (godzijdank) wel gewoon MRB over worden betaald.

    Zoals elk spaarmodel ligt de A3 ultra lager, is de aerodynamica geoptimaliseerd, en rolt hij op lage-weerstandbandjes. Hij komt er als driedeurs en als Sportback. Het totaalgewicht bedraagt 1.205 kg.

    Dan nog even de papieren specs: 0-100 in 10,5 seconden, een top van 200, en een verbruik van 3,2 liter. Dat laatste betekent volgens Audi dat je (dankzij een tankinhoud van 50 liter) pas om de 1.500 km hoeft te tanken. Wij gokken dat de gemiddelde bestuurder al moeite genoeg gaat hebben om het dagtellerklokje rond te rijden.

    Vanaf september komt de leasetopper, met handgeschakelde zesbak, op de markt. In Duitsland bedraagt de prijs 25.200 euro, de Nederlandse beprijzing volgt later.

    UPDATE: De nieuwe A3 1.6 TDI ultra is in Nederland leverbaar vanaf 25.950 euro. De driedeurs e Edition met o.a. mistlampen, Audi soundsystem, licht- en regensensor, MMI navigatie plus en Audi connect heeft een vanafprijs van 29.990 euro. De e Edition Sportback kost 30.690 euro. De Audi A3 1.6 TDI ultra staat vanaf eind september bij de Nederlandse Audi dealers en is vanaf heden bestelbaar.

    De A3 Sportback 1.6 TDI ultra verbruikt 3,3 l/100 km en stoot 88 g CO2/km uit. Deze versie komt zodoende alleen dit jaar nog voor 14% bijtelling in aanmerking.