• Het menselijk lichaam kan veel hebben, maar als het gaat over acceleratie of afremmen, dan hebben we zo onze grenzen.

    Je kunt prima 400 km/u rijden, maar sta je binnen een seconde stil of versnel je teveel in te weinig tijd, dan heb je een probleem. Het heeft allemaal te maken met de G-krachten die je lichaam te verwerken krijgt. Laten we voor het gemak even uitgaan van een ritje in de auto. Trek je snel op, dan zorgen positieve G-krachten (bij het accelereren) ervoor dat je hard in je stoel gedrukt wordt. Het bloed zakt hierdoor naar je voeten. Negatieve G-krachten (bij het afremmen) duwen je hard in je gordels, waardoor het bloed naar je hoofd stijgt.

    [gv data=”s4tuvOer_GI”][/gv]

    Bewustzijn verliezen
    Het is met de auto’s van tegenwoordig haast onmogelijk om zo hard te versnellen of af te remmen (op een botsing na dan…) dat je buiten bewustzijn raakt, maar dat is wel even anders in een gevechtsvliegtuig. Daar krijg je namelijk te maken met een derde G-kracht, genaamd Gz. Dit is de klap die je krijgt als je opeens stijl omhoog of omlaag vliegt en is ook meteen de kracht die ervoor zorgt dat je flauw kunt vallen.

    Bloed naar je voeten
    Hoe? Je lichaam heeft een minimale bloeddruk van 22 millimeter kwik nodig om bloed bij je hersenen te krijgen. Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken. Je hersenen krijgen dan namelijk geen zuurstof meer, omdat al het bloed zich verzamelt bij je voeten. Dankzij speciale trainingen en hun pakken houden de piloten het uit tot minimaal 9 G.

    [gv data=”3UEYxf4fl_A”][/gv]

    Bloed naar je hersenen
    Dan zijn er ook nog negatieve Gz-krachten (plotseling dalen), die een nog dramatischere uitwerking kunnen hebben. Je kunt nog zo’n bijzonder pak aantrekken, maar bij 2 of 3 G raakt iedereen bewusteloos door al het bloed in je hersenen. Je krijgt er namelijk niet alleen maar een rood hoofd van…

    Het hoeft net als positieve G-krachten gelukkig niet meteen dodelijk te zijn als je kort, maar heftig optrekt, afremt, daalt of stijgt. Krijg je voor langere tijd enorme G-krachten te verwerken, dan kom je pas echt in de problemen. De druk van 16 G is genoeg om je binnen een minuut te laten overlijden, terwijl 100 G genoeg is om je meteen het loodje te laten leggen. Dit zijn overigens geen vaste cijfers, want geoefende mensen kunnen nu eenmaal meer aan dan de gemiddelde Nederlander.


  • De Volkswagen Passat is bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De Duitse bolide is inmiddels toe aan zijn achtste generatie. Reden genoeg om ze allemaal eens naast elkaar te zetten, want is er in 41 […]


  • Je hebt er een flinke bak met geld voor nodig, maar dan heb je wel drie keer het aantal pk’s van een Bugatti Veyron.!–more–

    De Bentley zag er acht maanden geleden nog uit als een reguliere Continental GT. […]