• Maak er een afvalrace van. Elke ronde (of elk kwartier, of elk halfuur…enz.)valt het team dat in laatste positie is af. Op het eind houd je dan 1 winnaar over. Dit zou ervoor zorgen dat teams niet meer zo ‘safe’ rijden en elke ronde voluit gaan om maar niet laatste te liggen.

  • Zie ik in de comments hier de eerste autoblog meme ontstaan?

  • @JanJansen: Hey!..Hey!..Hey!.. Hey!..Hey!.. Macho macho man! šŸ˜›

    Wat die DSG betreft: vet dat nu ook op kleinere wagens leverbaar is, heb zelf nog geen ervaring met DSG maar afgaand op reacties van anderen moet het erg goed werken.

  • Op Le Mans wordt de Matech GT1 volledig door dames bezet, onder meer door Cyndie Allemann:

  • met de aankoop van Saab komt de ondergang van Spyker sneller dichterbij. Ik bedoel maar als GM er niks mee kan wat moet een Nederlands sportwagenfabrikantje er dan van bakken. Spyker wordt gerund door figuren die het veel te hoog in de bol hebben zitten en in plaats van ervoor te zorgen dat Spyker eindelijk eens wat auto’s afzet en winst maakt.…[Read more]

  • De Montreal is een sportwagen van het Italiaanse merk [http://www.autowiki.nl/alfa-romeo Alfa Romeo]. De auto beleefde haar wereldpremiĆØre in 1970 op de Autosalon van GenĆØve. Dit was 3 jaar na het prototype dat Alfa in Montreal had getoond.

    De Montreal was voorzien van een 2.6 liter achtcilinder, een afgezwakte wedstijdversie. Hij leverde zo’n 220 pk en had een top van 220 km/u. Hij had een 5-versnellingsbak van ZF,een inspuitsysteem van Spica en bovenliggende nokkenassen.

    De auto was ontworpen door Marcello Gandini, die toendertijd werkte voor [http://www.autowiki.nl/bertone Bertone]. Het was bedoeld dat de Montreal een middenmotor zou krijgen, vandaar de luchtinlaten bij de portieren. Uiteindelijk werd er besloten dat de motor toch voorin moest komen.

    De auto bleef tot 1977 in productie, ook al vielen de verkoopcijfers erg tegen. Er werden in totaal 3925 Montreals geproduceerd….

  • Machoman wrote a new post, Porsche Panamera, on the site Autowiki 9 years, 9 months ago

    Sinds het einde van de 2009 zomer, produceert de Duitse sportwagenfabrikant [http://www.autowiki.nl/porsche Porsche] de Panamera.
    De Panamera is op 22 november 2008 onthuld, na jaren teaseren en spyshots op de diverse autofora, tijdschriften en websites. De auto stelt een vierdeurscoupƩ voor, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Mercedes CLS, beschikt de Panamera over ene 5e deur, die Mercedes beschikt over een kofferbak. De panam is heeft eenlengte van 4,97 meter, een breedte van 1,93 meter een een hoogte van 1, 42 meter. Door vorige maten is de Duitse Gran Turismo zowel hoger als breder dan zijn directe concurrenten zoals de Aston Martin Rapide en Maserati Quattroporte. Momenteel is er enkel keuze uit 8 en 6 cilinder motoren, die allemaal draaien op benzine. De vermogens lopen uit van 300 tot 500 pk voor de topversie. Deze laatste heeft standaard vierwielaandrijving, net zoals de Panamera 4 (S). De slapste Panamera, de S, heeft wel achterwielaandrijving. Schakelen is via 2 systemen mogelijk, via een handgeschakelde 6-bak of een [http://www.autowiki.nl/dubbele-koppeling-versnellingsbak PDK-zeventraps transmissie], die PDK is trouwens de eerste automaat met een start-stop systeem.

    Met de Panamera geeft Porsche teken dat de onderneming zijn trend wil afgeven, de trend dat zij enkel auto’s produceren buiten het gewone marktsegment, maar bij de lancering van de Cayenne, zorgde Porsche al voor een grote opschudding!

    De Panamera wordt geproduceerd in de Porsche-fabriek in Leipzig, Porsche verwacht/hoopt ieder jaar zo’n 20.000 panamera’s aan de man te brengen!…

  • Machoman wrote a new post, Mazda RX-8, on the site Autowiki 9 years, 9 months ago

    De sportwagen van Mazda, RX-8 genaamd werd geleverd in Nederland en Belgiƫ vanaf december 2003 tot december 2008.

    De wagen heeft een Hp versie, die 231 pk heeft, maar ook een SP versie, die 192 pk heeft, het zijn dus geen katjes om zonder handschoenen vast te pakken dus! De auto heeft een Renesis [http://www.autowiki.nl/wankelmotor wankelmotor], die in 2003 de titel ‘International Engine Of The Year 2003′ heeft gekregen. Bij de HP Renesis begint de rode zone op de toerenteller bij 9000 toeren.

    Achteraan heeft de Mazda opvallende, achterwaarts scharnierende, halve achterdeuren, mocht het een Rolls zijn, werden de deuren ” Suicide Doors” genoemd, door die deuren worden de 2 achterstoelen ontsloten. De RX-8 heeft geen B-stijl, dat is de stijl die bij andere auto’s de voor en achterkant van elkaar scheiden. Gelukkig zit er wel een mechanisme op dat zorgt dat de achterdeuren geopend kunnen worden, voordat de voordeuren open zijn.

    De motor is achter de vooras geplaatst, zodat de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras ideaal is. Ze hebben een verdeling van 50/50. De RX-8 zet een gewicht van 1290 kg op de weegschaal, daardoor is de auto zeer licht, dit komt door het gebruik van aluminium en kunststof onderdelen. De cardanas is van koolstofvezel , de motorkap en achterdeuren van aluminium.

    De RX-8 motor wordt gebruikt in de Formule Mazda, waar hij wordt opgekrikt tot 250 pk…

  • Machoman wrote a new post, Klaas Zwart, on the site Autowiki 9 years, 9 months ago

    ”’Klaas Zwart”’ is een rijke zakenman uit Nederland. In 1951 werd hij geboren en begon de benzine al vrij snel door zijn aderen te stromen. Hij noemt zichzelf een echte auto-, motor-, racegek. In de offshore business heeft hij goede zaken gedaan. Zijn bedrijf hield zich voornamelijk bezig met het verbeteren van benzine- en olie-installaties. Door de verkoop van zijn bedrijf heeft hij ā‚¬ 150 miljoen euro geĆÆncasseerd, waarvan hij toen ā‚¬ 10 miljoen onder de werknemers heeft verdeeld. In 2009 heeft de Quote zijn vermogen geschat op ā‚¬ 100 miljoen euro, waarmee hij op nummer 257 van de Quote 500 staat. Door zijn liefde voor autoā€™s ontwerpt Zwart zijn eigen supercar, de [http://www.autowiki.nl/ascari Ascari] KZ1. Verder legt hij in het millenniumjaar 2000 een privĆ©circuit aan in Ronda, een plaats in Zuid-Spanje, en doopt het tot “[http://www.ascariraceresort.com/ Ascari Race Resort]”. Zwart heeft een enorme collectie autoā€™s waaronder zijn verzameling van oude Ferrari F1 bolides….

  • CitroĆ«n bracht in 2002 de CitroĆ«n C3 uit, die auto werd voorgesteld als de opvolger van de Saxo, hoewel die een stuk kleiner was, maar CitroĆ«n had dat pas door toen ze de C2 in 2004 uitbrachten. De C3 is enkel verkrijgbaar als 5 deurs Hatchback, de C2 is enkel als 3 deurs verkrijgbaar. Het platform van de C3 word gedeeld binnen het PSA Peugeot CitroĆ«n concern gedeeld met de CitroĆ«n C2 en de Peugeot 1007 en 207.
    De C3 ziet er vrolijk uit, hij laat ook enkele verwijzingen naar de 2CV toe, de auto bleek een enorm succes te zijn en Citroƫn wou die kans grijpen, zo maakte ze een XTR en een Pluriƫl variant. De XTR is niet veel meer dan een Citroƫn C3 met dikkere bumpers die hoger op zijn poten staat, nee veel stelt die niet echt voor, daarom gaan we verder met de Pluriƫl variant.
    Die C3 PluriĆ«l is zeer moduleerbaar, zo kan die wagen gebruikt worden als cabriolet, maar ook als Pick-up en gesloten wagen. De auto kan je zien als een soort opvolger van de MĆ©hari uit de jaren ’70. Jean-Pierre PlouĆ© heeft meegewerkt aan het ontwerp van die PluriĆ«l, die man is bekend van de Renault Twingo.
    Volgens Citroƫn is de Pluriƫl een 4 in 1 auto, iets wat in de praktijk niet helemaal klopt. Zo blijkt de ombouw tot cabrio omslachtig en in de roadster gedaante, moeten de dakstijlen thuisblijven, handig is anders!
    Jammer genoeg heeft de C3 Pluriƫl nooit de verwachtingen volbracht die Citroƫn had gedacht en dat in tegenstelling tot de gewone hatchback.

    De C3 PluriĆ«l is met verschillende motoren beschikbaar waarvan de 1,6 benzine met 110 pk het topmodel is….

  • Machoman wrote a new post, Farbio, on the site Autowiki 9 years, 9 months ago

    In 2004 richtte Arash Farboud een bedrijf genaamd Farboud op, het Britse automerk kreeg 3 jaar na het ontstaan van het bedrijf de nieuwe naam Farbio mee.
    Farboud richtte het bedrijf op, nadat hij bij Ferrari te horen kreeg dat hij geen Enzo Ferrari mocht kopen. De eerste Farboud was de GT, een auto die qua looks veel weg had van de Porsche GT1, hij had een V6 met dubbele turbo, maar omdat Porsche vond dat het design te veel leek op haar GT1, zodat de GT haastig gerestyled werd. Het prototype wat hieruit voortkwam, de GTS was redelijk compact te noemen, maar hij had wel een 580 pk sterke motor, jammer genoeg kostte had het avontuur al zeer veel geld gekocht. Om het merk uit de brand te helpen, moest er een financier worden gevonden, men veranderde de motor uit de GTS en ook een aantal dure onderdelen, zodat de auto tegen augustus 2006 afgeleverd kon worden aan de eerste klanten.
    Natuurlijk was Farboud hier niet blij mee en zo eigenzinnig als hij is, richtte hij een nieuw merk op, Arash.
    In 2007 werd de naam van Farboud gewijzigd in Farbio…

  • De DTM is in Europa een van de grootste/belangrijkste toerwagen kampioenschappen. Het wordt samen met het WTCC gezien als de Formule 1 van de toerwagens. De afkorting staat sinds 2000 voor Deutsche Tourenwagen-Masters. Daarvoor stond ze voor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft.

    Het kampioenschap is van oorsprong Duits. De meeste races worden dan ook gereden in Duitsland, maar er wordt ook gereden op andere internationale circuits zoals Zandvoort. De teams (en auto’s) zijn (tegenwoordig) ook allemaal Duits.

    De DTM bestaat al sinds 1985, maar is in 1995 overgegaan in het ITC. In 2000 is het weer nieuw leven ingeblazen en de vernieuwde opzet is nog steeds de huidige.

    De DTM telt tien races in een seizoen. De seizoensopening en afsluiting vinden altijd plaats op de Hockenheimring in Duitsland. De DTM kent, net als de Formule 1, een stilstaande start. Om de startpositie te bepalen is er op de zaterdag voor de race eerst een kwalificatiesessie waarin de coureurs negen rondjes, dus drie snelle rondes, mogen rijden. De tien besten van die sessie rijden daarna de Super-Pole waarin ze elk, te beginnen met de nummer tien van de vorige sessie, 1 snelle ronde mogen rijden om zo de startposities binnen de top tien te verdelen. De race op zondag gaat over ongeveer 160 kilometer, en duurt dan ongeveer 1 uur.

    De basis van de auto’s zijn V8-motoren met circa 470 pk. De coureurs zitten in een speciaal ontworpen carbon kooi en dragen het verplichte HANS (Head and neck support) systeem, dat ook in de Fomule 1 gebruikt wordt. Elektronische hulpmiddelen zoals Launch Control en Traction Control zijn verboden. Een team dat twee auto’s heeft mag slechts drie motoren gebruiken per seizoen, dit is om de kosten te drukken.

    In de DTM wordt er sinds 2006 geracet met 2 merken: Audi en Mercedes-Benz; voorheen hebben ook merken als BMW, Volvo, Rover, Ford, [http://www.autowiki.nl/alfa-romeo Alfa Romeo] en Opel hieraan meegedaan.

    CitroĆ«n heeft openlijk aangegeven interesse te hebben in deelname aan de DTM met de CitroĆ«n C5. Citroen Sport boss Olivier Quesnel was te gast bij de openingswedstrijd van het seizoen 2008 in Hockenheim om te bekijken hoe de promotionele kant van de DTM geregeld is. Olivier Quesnel overweegt om het sportingbudget van CitroĆ«n te verplaatsen van de WRC naar de DTM vanwege de grotere aandacht van de media voor de DTM….

  • De ”’Porsche Carrera GT”’ (intern 980) is een supercar met middenmotor, geproduceerd door [http://www.autowiki.nl/porsche Porsche] in Leipzig (Duitsland) tussen 2004 en 2006.

    == Historie ==
    De ontwikkeling van de Porsche Carrera GT is al in de jaren ’90 begonnen. De auto is een opvolger van de Porsche 911 GT1, een racewagen die door verandering in het FIA-reglement niet meer gebouwd werd na 1998. Er stond bij Porsche al een nieuw LeMans prototype in de planning, met zescilinder boxer-turbo maar dit concept werd later omgegooid om de V10 te huisvesten. De V10 was begin jaren ’90 al door Porsche gebouwd voor de Formule 1 maar is later weggezet.

    Na kort testen in 1999 is het project vervolgens in de ijskast gezet om ruimte te maken voor de ontwikkeling van de Porsche Cayenne. Wel heeft Porsche in 2000 een prototype met 5.5 liter V10 gepresenteerd op de autoshow van Geneve. Positieve reacties hebben het merk toen doen besluiten in beperkte oplage een straatversie/supercar te produceren.

    == Kenmerken ==
    Het originele concept beschikte over een 5.5 liter 560pk V10, maar in de uiteindelijke productieversie kwam een 5.7 liter 612pk versie van de V10 te liggen. De sprint van 0-100km/u is mogelijk in 3,9 seconden en de auto heeft een officiele topsnelheid van 330km/u. In werkelijkheid blijkt de Carrera GT nog sneller en kan deze zelfs in 3,5 seconden de 100km/u bereiken. De Porsche Carrera GT is alleen geleverd met een zesversnellings handgeschakelde bak.

    Origineel is de Carrera GT geleverd in een vijftal kleuren; Guards Red, Fayence Yellow, Basalt Black, GT Silver en Seal Grey. Het was ook mogelijk de auto naar wens te kleuren.

    Om de wegligging en besturing te verbeteren beschikt de Porsche Carrera GT standaard over carbon-keramische remmen met een diameter van 380mm. Ook is er een uitschuifbare achterspoiler gemonteerd, die boven de 110km/u naar boven komt….

  • Machoman wrote a new post, Volkswagen Kever, on the site Autowiki 9 years, 9 months ago

    De [http://www.autowiki.nl/volkswagen-ag Volkswagen] Kever werd gebouwd van 1938 tot 2003. Het is de bekendste Volkswagen, de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto’s ooit.

    ==Naam==
    Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 en 1500 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, kever genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. Waarschijnlijk was de New York Times de eerste die de Volkswagen een Kever (Engels: Beetle) noemde.

    ==Historie==
    Ferdinand Porsche kreeg destijds opdracht van Adolf Hitler om een auto voor het volk te maken. Grote delen van de auto zijn echter niet door Porsche, maar door BĆ©la BarĆ©nyi en/of Erwin Komenda ontworpen. Beiden claimen de originele bedenker van het concept te zijn. In het boek “Het ware verhaal van de Kever” uit 2009 [http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GA42EP0OM claimt] de Nederlandse journalist Paul Schilperoord echter dat de ontwerper van de Volkswagen Kever eigenlijk Josef Ganz was. In zijn boek beschrijft Schilperoord het tragische leven van de Hongaarse Jood, die naar Zwitserland vluchtte voor de nazi’s en na de oorlog vele processen voerde voor de erkenning van zijn bijdrage tot de ontstaansgeschiedenis van de Kever. Ganz overleed in 1967 in AustraliĆ«, berooid en vergeten. Het blijft vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was van het concept “Kever”.

    De kenmerkende viercilinder boxermotor van de Kever werd ontworpen door Franz Reimspiess.

    Aanvankelijk werden de auto’s verkocht aan nutsbedrijven. Niet lang daarna begon men de verkoop in Duitsland en de export. Men nam het dealerwerk over van Adler. Een van de eerste exportlanden was Nederland, waar Ben Pon de auto’s importeerde. De exportmodellen waren vaak beter aangekleed. In 1972 verbrak de kever het record van van de T-Ford als meest geproduceerde auto. Ter gelegenheid van dit record werd er een speciale uitvoering gebouwd, de Weltmeister.

    Van de Volkswagen Kever zijn in totaal 21 miljoen exemplaren gebouwd (21.529.464). De Kever was hiermee in 2003 de op Ć©Ć©n na meest verkochte wagen ter wereld (na de Volkswagen Golf). De laatste klassieke Volkswagen Kever werd gebouwd op 30 juli 2003 in Puebla, Mexico.

    ==New Beetle==
    In 1998 starte Volkswagen met het bouwen van een nieuwe Kever: de Volkswagen New Beetle. Het was een soort retro-model met een sterke gelijkenis aan de originele Kever, technisch is de auto echter gebaseerd op de Volkswagen Golf….

  • Machoman wrote a new post, BMW 135i coupĆ©, on the site Autowiki 9 years, 9 months ago

    De [http://www.autowiki.nl/bmw BMW] 135i is de krachtigste versie van de 1-reeks van de Duitse automobielconstructeur BMW in samenwerking met haar raceafdeling, BMW M. Officieus gaat het om de BMW M1, maar deze naam werd in de jaren ’70 al aan een supersportwagen van het merk gegeven (BMW M1). De auto is uitgerust met EfficientDynamics en kan daardoor het verbruik beperken tot 9,2 l/100 km, wat zeer goed is in deze prestatieklasse. Het model is oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar wordt ook in Europa verkocht.

    ==MOTOR==
    De motor is een drieliter zes-in-lijn met 2 turbo’s. Het maximumvermogen van 306 pk wordt geleverd bij 5.800 tpm en het maximumkoppel van 400 Nm bij 1.300 tpm. Het wordt vastgehouden tot 5.000 tpm. Dit maakt het mogelijk om in 5,3 seconden naar 100 km/h op te trekken. De auto moest elektronisch ingedamd worden op 250 km/h omwille van de Gentlemen’s Agreement….

  • Ik denk dat het een heel spannend seizoen wordt. Er zijn nu waarschijnlijk 4 teams die serieus voor de titel kunnen strijden: Mercedes, McLaren, Ferrari en Red Bull. Ik ben ook zeer benieuwd welk nieuw team het goed gaat doen.

    Voor een overzicht van alle rijders/teams in 2010: http://www.rtl.nl/sport/rtl_gp/formule1/teams/

  • 1. Alfa Romeo 8C Competizione (commentaar overbodig)
    2. Audi A3 3.2 460pk (die tĆŗrbo!)
    3. Bikini Carwash (wat vies is moet gewassen worden)
    4. Mercedes C63AMG (kuche…kuche.. wat een rook)
    5. Alle ‘Het geluid van..’ filmpjes (da’s logisch)

  • iedereen met een greintje verstand ziet dat dit komisch bedoeld is. Erg kinderachtig om erover te gaan klagen.

    Dit is er te zien in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen (in HD!!)

    Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May take an Aston DBS Volante, a Ferrari California and a Lamborghini Gallardo Spyder to Romania in search of an…[Read more]

  • Dit klopt niet: “Jeroen Bleekemolen kwam als leider in het klassement naar Abu Dhabi en dankzij een knappe derde plaats in de eerste race wist hij genoeg punten te verzamelen om zijn direct concurrent Rene Rast achter zich te laten in het kampioenschap.”}}}} Bleekemolen was al kampioen toen hij de pole pakte aangezien deze ook een punt waard…[Read more]

  • een dodge charger met een alfa romeo embleem.. dat mag nooit gebeuren. Kijk dat merken die enigzins gelijkenis vertonen ‘gerebrand’ worde okĆ© maar dit gaat echt veel te ver. Dodge design is groot en lomp, terwijl Alfa Romeo het summum van stijl is. Ik bedoel maar: zet een Alfa Brera naast een Dodge Charger of Ram en dan lijkt het me duidelijk…[Read more]

  • Load More